سرخط خبرها

گفتگو با هنرمند تصویر ساز اهل سیستان و بلوچستان، به بهانه برگزاری نمایشگاهش در مشهد | روایتی از «بغض رقیه» روی شیشه

  • کد خبر: ۱۷۵۵۸۹
  • ۰۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۵
  • ۱
گفتگو با هنرمند تصویر ساز اهل سیستان و بلوچستان، به بهانه برگزاری نمایشگاهش در مشهد | روایتی از «بغض رقیه» روی شیشه
نمایشگاه آثار تصویرسازی حلیمه پیری، هنرمند تصویرگر سیستان و بلوچستانی، با عنوان «بغض رقیه (س)» تا ۴ مرداد ماه (مصادف با دهه محرم) در سینما مهر کوهسنگی در حال برگزاری است.

ریحانه موسوی | شهرآرانیوز؛ این نمایشگاه شامل چهارده روایت از زندگی امام حسین (ع) از منابعی، چون کتاب «مدینه تا مدینه»، نوشته «محمدمهدی تاج لنگرودی» و کتاب «لهوف»، نوشته «سید ابن طاووس» است که «حلیمه پیری» آن را به تصویر کشیده و با تکنیک چاپ روی شیشه کار کرده است. به بهانه برگزاری نمایشگاه تصویرســــازی «بغض رقــیه (س)» گپ وگفتــــی با حلیمه پیری داشته ایم که می‌خوانید.

نمایشگاه «بغض رقیه (س)» چگونه در مشهد شکل گرفت؟

در سال ۱۳۹۲ شرایط ایستادن پای بوم را نداشتم. از روز اول محرم، هر روز یک صفحه از کتاب «لهوف» و روایت این را که در محرم بر امام حسین (ع) چه گذشت مطالعه و هرروز یک تصویر از آن خلق کردم. سعادت این را که چهارده روایت را تصویر سازی کنم به دست آوردم و برای خودم جالب بود که چرا روی عدد چهارده متمرکز شد و آن را به نیت چهارده معصوم (ع) به فال نیک گرفتم.

این آثار با چه شیوه‌ای خلق شده اند؟

این آثار با گواش و آبرنگ کار شده است، اما آن را به صورت حرفه‌ای و کامل‌تر روی شیشه به تصویر کشیدم که در زاهدان نیز نمایشگاهی از این آثار برگزار کردم.

عناصر شاخص موجود در آثار شما چیست؟

عناصر شاخصی که در کارهایم به آن‌ها علاقه دارم کادر و حرکات دورانی است که با الهام از پیشینه نگارگری و تذهیب در آثارم کار می‌شوند. قبل از نقاشی به این رشته مسلط شدم و فکر می‌کنم در آثارم تأثیرگذار بوده است.

در خلق آثار خود بیشتر تحت تأثیر کدام هنرمندان بوده اید؟

آثار سعید محمد شه بخش، گرافیست اهل سیستان و بلوچستان را که به پدر گرافیک سیستان معروف است، بسیار دوست دارم و تأثیر زیادی از کار او گرفته ام؛ همچنین کادربندی‌ها و فضا بندی‌های فرح اصولی، نقاش معاصر را که ترکیبی از نقاشی مدرن و مینیاتور ایرانی است، دوست دارم، از آن‌ها الهام گرفته ام و تحت تأثیر آثار او هستم.

تصویرگری چگونه وارد زندگی شما شد؟

از زمانی که در دوران کودکی به کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان می‌رفتم و مربی ما نقاشی‌های بومی و موضوعاتی را ارائه می‌کرد و تصویرسازی می‌کردم. زمینه آن از همان دوران در من ایجاد شد. اکنون بعد از نزدیک ۱۰ سال از پایان تحصیلاتم در حوزه نقاشی، تمایل دارم به طور تخصصی در این حوزه فعال باشم و آثار خوبی ارائه دهم. چند سالی است که به طور مستمر برای مجله «کودک مسلمان بلوچ» کار می‌کنم و اکنون که در مشهد هستم ارتباطم با آن قطع نشده است.

وابستگی خاصی به زادگاهم و مجله کودک مسلمان بلوچ دارم. خواهرم نیز داستان نویس است که داستان‌های او را تصویر سازی می‌کنم و برخی از آن‌ها مربوط به ستاد مرزبانی، بازیافت و... بوده است که از نهاد‌های مختلف به او سفارش داده می‌شود و من تصویر سازی آن را انجام می‌دهم. کتاب دیگری نیز مربوط به شاعر بزرگ سیستان وبلوچستان، شهلاکلبعلی، است که «عروسی علی با ماه پری» نام دارد و به زودی چاپ و روانه بازار خواهد شد.

به نظر شما چالش‌های موجود در حوزه تصویر سازی چه چیز‌هایی است؟

بزرگ‌ترین چالش ارزان نبودن کتاب و کاغذ است. کتاب‌های ما روزبه روز گران‌تر می‌شود و به همان نسبت جایگزین شدن گوشی تلفن همراه در خانه‌ها و کم شدن کتاب و کتابخانه است که درد بزرگی است.
اگر قیمت کتاب و کتاب خوانی بالا نمی‌رفت، شاید می‌توانستیم دوباره آن را جایگزین تلفن‌های همراه کنیم. این مشکل بزرگ روزبه روز در حال پیشرفت است.

کار کردن در حوزه تاریخی و مذهبی سختی‌های خاص خود را دارد. اما برای من فعالیت در زمینه تاریخی و مذهبی راحت و بسیار شیرین و دل چسب است و به دلیل علاقه‌ای که به این حوزه دارم، سختی آن برایم مشخص نمی‌شود و دوست دارم بیشتر در این بخش فعالیت داشته باشم.

به نظر شما وضعیت هنر عاشورایی در شهر مشهد چگونه است؟

وضعیت هنر عاشورایی در مشهد به برکت وجود امام رضا (ع) بسیار پیشرفته و به روز است و من از اینکه هر مراسم و مناسبتی در شهر مشهد کاملا مشهود است و بیشتر هنرمندان در آن‌ها خلق اثر می‌کنند، لذت می‌برم، درصورتی که شاید در شهر‌های دیگر این گونه نباشد.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۴
شهلا
Iran (Islamic Republic of)
۱۳:۲۱ - ۱۴۰۲/۰۵/۲۸
0
0
با سلام .سپاس گذارم از توجه شما ‌موفق و‌موئد باشید
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->